میرزاCarpet

فرش در آئینه ادبیات

میرزاCarpet

فرش در آئینه ادبیات

سلام خوش آمدید

دختر قالیباف (به گویش بیرجندی)

شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵ ق.ظ

اَز هَموُ روز کِه مُ چَش خُرِه وا کردیُم

همچه سیب تو دِلوک مَمِه خُر جا کردیُم

 تـا مُتـونِستـُم بتونِ یا که تای وَرزَنـُم

 بـُر کِه پشـت دار یَک عُمرِه تقلا کردیـُم

تـا بجا و سر جلو و تای تـای بعـد از او

گوش خُر در بست وَر تعلـیمِ اُستا کردیُم

چار زنجیر و دو خوردی و کتیبه در میو

او میـو تـر یـک ترنج از عشق ور پا کردیُم

زیر تُخ لاکی و رنگ قرمز وسوز و سفید

رنگ زرد خُر مُ از خورشید حاشا کردیُم

دل مُ هم مَستِه که دانشگا بِرُم استا شَوُم

دار قالـی رَکِمَک بـر خـرجِ بَ بـا کردیُم

بُر چه بَ با جو کَنه وَ مُ چنی بیکار بُم

مُ مـگه بَ بـا رِ از تـو رود پیـدا کـردیُم

از همی درس اکابِر که مِگَن توت تَره

 مُ کـلاس کـار خُر صادر وَ دنیا کردیُم

دختر بیرجندُ مُ و خونه مُ کوه باقرو

راز درِدون خُ رِه بُر کوه افشا کردیُم

دار قالی خُ نبس دار مجازات مُ بو

 کُرق دل کل شو ز بس که مُ خدایا کردیُم

آای صندوقُنِ رایِ بی بفا گُوشا مُ دی

 چند بار او برگه رِ اُنگُشتُ امضا کردیُم؟

 خواهش بیجا ندارُم مُ طبکارُم چِره ؟

 چو دری سابات هف صد لاله پیدا کردیُم

دست خُر وَر بال ما گیرِی بِرِی کارِ کُنِی

در خصوص اوچه که صد بار املا کردیُم

از مُ گفتی ای( غلامی) خیر بینی از خدا

مابقی درد خُره وَر دوشِ سیما کردیُم

تا ببینُم بازتاب خاشُ ازاو چه که مُ

 توی دنیای هنر بُر کّل دنیا کردیُم ؟


شعر از محمدرضا غلامی

  • سیدمحمدمهدی میرزاامینی

محمدرضا غلامی

گویش بیرجندی

شعر فرش

شعر

شعر قالی

نظرات (۱۱)

  • MOHAMMADREZA Fakhraeirad
  • با درود وعرض ادب خدمت مدیر محترم
    من محمدرضا غلامی (فخرایی راد)
    هستم وامشب سایتتون را دیدم .
    فکر میکنم فیلم اجرای این شعر را که سروده بودم خانم قاسمی بمن دادند وروی فیلم نوار کوچک هست اگر لازمه میتونم تبدیل کنم وبراتون ایمیل کنم .
    پاسخ:
    سلام. وقتتون بخیر. اگر بتونید برای من ارسال کنید ممنون میشم. سلامت و پیروز باشید.
    سلام من شدیدا به فایل صوتی و با آهنگ این شعر نیاز دارم میشه در صورت وجود برام به ایمیلم بفرستین؟ ؟؟؟؟؟
    پاسخ:
    سلام. وقتتون بخیر. متاسفانه هیچ فایل صوتی از شعر ها ندارم.
    این لحجه بیرجندی نیست نیشابوریه من خودم بیرجندیم
    پاسخ:
    سلام. از توضیحتون ممنونم
    با سلام ممنون از این همه زحمت که میکشید اما کاش فایل صوتی شعر رو هم میگذاشتید.



    باتشکر
    من 15 سال تو بیرجند هستم به جان مادرم ندیدم کسی اینجوری حرف بزنه این حکایت رو از کجا اوردین جان من از تو سایتتون ور دارینش الکی هم دارین زبان شیرین بیرجندیو خراب میکنین.
    ممنون میشم زود تر این کارو انجان بدید
    پاسخ:
    سلام.
    شاید اطراف شما اینطور صحبت نمی کنند
    اما از دوستان بیرجندی که پرسیدم گفتند همین گویش رایج بوده در بیرجند
    موفق باشید
    موضوع شعر چیه؟ لطفا داستان بیرجندی هم بگذارید.ممنون
    پاسخ:
    سلام. زبان حال یک بیرجندی که قالی هم می بافد.
    متشکرم
    یکی پسرخاله ،یکی فامیل دور ، یکی هم جیگر
    اینا رو خیلی دوست دارم. اتفاقاً بنا هم این بود که ذهن شما بسمت فامیل جان رهنمون بشه.

     نقش قالی اگرچه شلوغه ولی از دور هم قشنگه.از نزدیک هم قشنگه .
    برعکس بعضیا

    پاسخ:
    پس من چقدر باهوشم
    :)

    بیشین بینیم با !
    اردلان با اردلان بودنش کسی بهش نمیگه خب! توکه حقوقت چندرغاز بیشتر نیس!

    آقای میرزاامینی!
    شما قضاوت کن. اراذل و اوباش کیه؟ عامل این شرارت ها کی بود؟
    کی اول شروع کرد؟


    من دیگه حرفی ندارم
    پاسخ:
    :))
    :)
    این قسمت اخرش (من دیگه حرفی ندارم) منو یاد فامیل دور انداخت
    جسارت نباشه. ولی قضیه داره جالب میشه
    جای یک نفر سومی به نام مــ نــ مــ خالیه که با یکی از شما متحد بشه و کار به مصالحه بکشه
    :)
    باشد که رستگار شویم.
    تو نقوش قالی هم همینطوره از دور که میبینی فکر میکنی بلبشوییه
    نمیفهمی چی از کجا رفته و از کجا در اومده. اما وقتی دقت میکنی میبینی دراون نقوش تو در تو چه جهانی در صلح و صفاست

    درود بر شما
  • نکویی‌چی
  • ببین آه...دل! منوره تاحالا پاشم اینجا نذاشته، بگو خب!
    درضمن من اگر گاهی دیر میام دلیل نمی‌شه رفتم، میام، بازم بگو خب!
    من به تو کوفتم نمی‎دم، حق الزحمه...
    خیلی هم دلت بخواد، جنازه هم که بشی نمی‌زارم از جلوی بیمارستانمون رد شی، گفتی خب؟
    حالا واسه اینکه بدجور حالتو بگیرم تو پست بعدی برات دارم.
    آقای میرزاامینی از اینکه پای این اراذل به این وبلاگ باز شده عذرخواهی می‌کنم، خودم جمعشون می‌کنم، شما اصلاً نگران نباشید.

    پاسخ:
    عجب!
    :)
    معلومه که دوست های خیلی خوبی هستید.

    من یه رفیق بیرجندی دارم
    بیاد تهران بهش میگم بخونه
    ولی حق الزحمه میگیرم
    بیشتر پولشم از این نکویی چی میگیرم که کارگر دولته
    پاسخ:
    بسیار عالی
    حق الزحمه هم چشم
    :)
    کاش یه فایل صوتی هم ضمیمه‌اش می‌کردین.
    پاسخ:
    اتفاقاً بهش فکر کرده بودم. اما یکی باید باشه که بخونه. که نیست
    ممنونم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    میرزاCarpet

    اینجا هر چیزی به فرش ربط مستقیم داره.
    --------------------------------------------
    این وبلاگ به اشعار، داستان‌های کوتاه و بلند و جملات کوتاه و زیبای ادبی، خاطره، دل نوشته، دستنوشته های همینطوری، مثل و حکایت، ضرب المثل و... که به نوعی مرتبط با فرش دستباف ایران وجهان باشد اختصاص دارد.
    --------------------------------------------
    برای همکاری میتوانید از لینک تماس با من استفاده نمائید. باتشکر

    آخرین مطالب
    آخرین نظرات