میرزاCarpet

فرش در آئینه ادبیات

میرزاCarpet

فرش در آئینه ادبیات

سلام خوش آمدید

شعر های زنان و دختران ترکمن هنگام بافت قالی

دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۳:۴۷ ق.ظ

هنگامی که نخستین گل قالی را شروع کردند، دسته جمعی می خوانند:

قیزلار گِلینگ گُل ثالینگ ........... گُل اوثتینه گل ثالینگ
دوثلار یارلار گلندا ........... ثارقی داقیب پؤل آلینگ

ترجمه
دخترها بیایید بر روی قالی نقش بزنید، نقش های فراوان بزنید، آنگاه که دوستان و یاران آمدند، نخ به بازویش ببندید و شادمانه بگیرید.*

* نخ به بازو بستن رسمی است که هنگام بازدید دوستان به عمل می آید و آنها نیز به خاطر تشویق بافندگان، در انجام کاری که شروع کرده اند، مبلغی پول می دهند.

در موقع شانه زدن چنین می خوانند:

چالینگ چالینگ چال قیزلار ........... إله داراق آل قیزلار
إله داراق آلایلی ........... خالا ناقیش ثالایلی
چالینگ چالینگ چال قیزلار ........... چالینگ چالینگ چال قیزلار

ترجمه
دخترها، شانه ها را بردارید و بر تارهای قالی فرود آورید.
شانه ها بر داریم و قالی را منقش کنیم.

صبح در آغاز کار چنین می سرایند:

اریتر بیلن دوقما قارشی اوغرادیم ........... اون بارماقی کِ ثر بیلین دوغرادیم
یوپ لاری هم یکایکا ثایلادیم ........... قادیر الله ثندن مدد خداییم

ترجمه
هنگام صبح عازم بافتن قالی شدم و با کِ ثر ده انگشت خود را زخمی کردم. آنگاه کلاف های خامه را یک یک جدا کردم. خدایا در انجام کارم از تو مدد می خواهم.

در شکایت از سود جویی از تاجران فرش
که دست رنج آنان را با قیمی نازل صاحب می شوند.

کِ ثر بولدی ثاغ الیمینگ قارداشی ........... جبر بؤلدی منگ یانیمینگ یؤلدشی
بیزه ظلم بؤلدی، تاجرینگ ایشی ........... بؤ ظلمدن خلاص ایله خدایم

ترجمه
کِ ثر بر دست راست من همچون قلم است و رنج و عذاب با هستی من عجین شده است.
سودجویی تاجر فرش ظلمی مضاعف است. خدایا مرا از هر گونه ظلم نجات بده.


منبع: نگاهی به فرهنگ مادی و معنوی ترکمن ها

         برگرفته از دائره المعارف ترکمن (بایراق)

نظرات (۳)

سلام
یه آوازی هست ک خانومای ترکمن دسته جمعی میخونن

از شبکه
گلستان شنیدم خیلی زیبا بود اما نتونستم پیدا کنم
شما میتونین منو راهنمایی کنین

متاسفانه اسم آواز رو نمیدونم
پاسخ:
سلام
متاسفانه اطلاعاتی ندارم
موفق و پیروز باشید.
عالی بود دوست عزیز.
پاسخ:
درود بر شما

ایول ترجمه بابا! مگه ذاتاٌ ترک هستید؟

خوشم اومد بعضی از کلمات منو دل تنگ روزهای خوبی کرد که فکر کنم هیچ وقت فراموش نکنم.

بازم ممنون از حست سلیقه

خدا قوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت استاد

پاسخ:
نه
ولی ترک ها را دوست دارم

ممنون از لطف همیشگیتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
میرزاCarpet

اینجا هر چیزی به فرش ربط مستقیم داره.
--------------------------------------------
این وبلاگ به اشعار، داستان‌های کوتاه و بلند و جملات کوتاه و زیبای ادبی، خاطره، دل نوشته، دستنوشته های همینطوری، مثل و حکایت، ضرب المثل و... که به نوعی مرتبط با فرش دستباف ایران وجهان باشد اختصاص دارد.
--------------------------------------------
برای همکاری میتوانید از لینک تماس با من استفاده نمائید. باتشکر

آخرین مطالب
آخرین نظرات